• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66199
+
-

شاخص کسب‌وکار مرکزی؛ برتر از 9  استان

معاون امور اقتصادی استاندار: بهبود فضای کسب و کار یکی از وظایف اصلی و مهم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است

اقتصاد
شاخص کسب‌وکار مرکزی؛ برتر از 9  استان


آوا صادق| اراک- خبرنگار: 

  یکی از مسائل و مشکلاتی که در سال‌های اخیر از سوی فعالان اقتصادی کشور و به‌ویژه استان مرکزی مورد نقد قرار گرفته وضعیت فضای کسب و کار است. این‌که این مسأله در استان مورد توجه و نگاه ویژه‌تری قرار گرفته به این دلیل است که واحدهای صنعتی و تولیدی بسیار زیادی در همه بخش‌ها در این استان فعالیت دارند.

مرکزی با توجه به این‌که فعالان اقتصادی بسیار زیادی را در خود جای داده، اما در زمینه فضای کسب و کار در سال‌های اخیر در شرایط مطلوب و مناسبی قرار نداشته است. یکی از مهم‌ترین این شاخصه‌ها که در بهبود فضای کسب و کار نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بوده است که مرکزی نسبت به ظرفیت‌هایی که دارد چندان وضعیت خوبی نداشته است. در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده که هر سال رتبه کشور را در شاخص انجام کسب و کار 10 رتبه ارتقا دهد تا در پایان این برنامه به رتبه کمتر از 70 برسد. علاوه بر این با توجه به شرایط اقتصادی پیش رو و تحریم‌ها و همچنین فرمایش مقام معظم رهبری بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی استان مورد تأکید قرار گرفته تا از این شرایط به عنوان یک فرصت استفاده شود.

در این بخش، مرکزی باوجود همه مشکلات توانسته موفق عمل کند و رتبه سطح یک کشوری در پایش اطلاعات فضای کسب و کار را در سال 98 به خود اختصاص دهد که همین مسأله بیان‌کننده تعامل بسیار خوب بخش خصوصی و دولت در این استان است.


استفاده از ظرفیت بخش خصوصی 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به شعار امسال مبنی بر رونق تولید می‌گوید: به منظور بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید استفاده و توجه به ظرفیت بخش خصوصی و تعامل این بخش با دولت یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
«منوچهر توسطی» بیان می‌کند: در زمینه رونق تولید با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌های موجود باید بتوانیم اقدامات لازم را به منظور بهبود فضای کسب و کار، نظام مالیاتی و افزایش و رشد سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی با رفع موانع و مشکلات موجود از سر راه سرمایه‌گذاران در استان برداریم تا در این حوزه همچنان بتوانیم رتبه خوبی کسب کنیم.

وی با اشاره به ارزیابی‌های منظم توسط دبیرخانه پایش محیط کسب و کار و این‌که استان مرکزی در این ارزیابی‌ها همزمان با 9 استان دیگر مورد سنجش قرار گرفته ادامه می‌دهد: استان مرکزی توانسته در این ارزیابی در جایگاه خوبی قرار گیرد که همین مسأله بیان‌کننده اقدامات اثرگذار، کارشناسانه و از همه مهم‌تر تعامل مطلوب بین بخش خصوصی و دولت در این استان است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک می‌افزاید: از مهم‌ترین شاخص‌های رتبه‌بندی اجرای بهتر این طرح در استان می‌توان به سهم‌ مشارکت، کیفیت و صحت تکمیل پرسش‌نامه‌ها، ارتباط مستمر با اتاق ایران و انجام فعالیت‌های ویژه به منظور جلب مشارکت فعالان اقتصادی و... اشاره کرد.

توسطی اظهار می‌کند: اتاق بازرگانی در زمینه رونق تولید و حمایت از فعالان اقتصادی استان از ظرفیت‌های خود درکنار بخش دولتی استفاده خواهد کرد و این انتظار را دارد که دولت نیز حمایت‌های لازم را با رفع موانع دست و پاگیر از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی داشته باشد تا بتوانیم در زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی استان و رونق تولید گام‌های اثرگذاری برداریم.


تعامل دولت و بخش خصوصی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز با اشاره به اهمیت رونق تولید در استان و بهبود فضای کسب و کار به عنوان یکی از شاخص‌های این موضوع می‌گوید: بهبود فضای کسب و کار یکی از وظایف اصلی و مهم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است و در این زمینه همه دستگاه‌ها باید همکاری و تعامل لازم را داشته باشند تا بتوانیم هرچه سریع‌تر به اهداف مورد نظر دست یابیم.

«سعید فرخی» بیان می‌کند: در پایش انجام شده توسط محیط کسب و کار استان و ایران از فعالان اقتصادی در مدت زمان زمستان 96 تا 97 تعداد 28 پرسش از این افراد شده که باید مورد تحلیل و کنکاش قرار گیرد. زیرا تحلیل این موارد در روند بهبود فضای کسب و کار استان تأثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه می‌دهد: علاوه بر موارد ذکر شده، بهبود فضای کسب و کار می‌تواند از مهم‌ترین عوامل در جذب سرمایه و ایجاد اشتغال باشد. بنابراین باید با بررسی و تحلیل مشکلات و مسائل موجود در این حوزه و همچنین بررسی اقدامات دستگاه‌هایی که در این مدت نتوانسته‌اند در این پایش رتبه مطلوبی کسب کنند مشکلات را از پیش روی آنها برداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی می‌افزاید: همه پایش‌های انجام شده به صورت کاملاً علمی و کارشناسانه بوده که البته وضعیت استان در برخی از شاخص‌ها مطلوب و مناسب نیست و باید در این بخش‌ها نیز بررسی‌های لازم توسط شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با جدیت انجام شود و علت اصلی این نامطلوب بودن در این شاخص‌ها نیز شناسایی و برای رفع آنها نیز چاره‌اندیشی شود.

فرخی اظهار می‌کند: با همه موارد ذکر شده، استان توانسته رتبه خوبی کسب کند، اما همین وضعیت نامناسب در برخی از شاخص‌ها نیز برای استان صنعتی مانند مرکزی با دارا بودن چنین ظرفیت‌هایی مناسب نیست.


دست‌یابی به اشتغال پایدار 

استاندار مرکزی می‌گوید: بهبود فضای کسب و کار در صورتی که بتواند با رفع مشکلات در این بخش توسعه سرمایه‌گذاری و به دنبال آن اشتغال‌زایی را به همراه داشته باشد، قطعاً یک فرصت بسیار مناسب برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در استان خواهد بود که باید مورد توجه و حمایت ویژه بخش خصوصی و دولت قرار گیرد.

«سیدعلی آقازاده» با اشاره به این‌که ‌اکنون شرایط اقتصادی بسیار سخت است بیان می‌کند: با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه کشور و با توجه به این‌که این تحریم‌ها تأثیر زیادی بر استان صنعتی مرکزی داشته و برخی صنایع را تحت تأثیر قرار داده، دولت و بخش خصوصی باید درکنار یکدیگر در زمینه بهبود شرایط، فقرزدایی و ایجاد اشتغال گام بردارند که این موضوع قطعاً بهبود فضای کسب و کار را محقق خواهد کرد.
وی ادامه می‌دهد: بهبود فضای کسب و کار نیز با همکاری و تعامل بیشتر همه دستگاه‌ها با فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و همچنین رفع قوانین و مقررات دست‌وپاگیر شدنی است و در این شرایط هیچ دستگاهی نباید کوتاهی کند.

استاندار مرکزی می‌افزاید: قانون بهبود فضای کسب و کار(اعمال ماده ۱۶) باید با جدیت بیشتری در کارگروه اشتغال و شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت پیگیری و دنبال شود، زیرا این موضوع فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال پایدار، رونق تولید و به دنبال آن بهبود فضای کسب و کار خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید